Česky English Deutsch Pусский

Závěrečné práce studentů a AI – úskalí, odpovědnost a příležitosti pro učitele i studenty

Informace o kurzu

Kód kurzuCZV-KPZ-119
Cenahradí zaměstnavatel
Délka3 hodiny (13:00-16:00)

Termín: 23.9.2025, 13:00-16:00

Rozvoj generativní umělé inteligence, zejména velkých jazykových modelů, zásadně proměňuje způsob, jakým studenti přistupují k tvorbě závěrečných prací. Tato přednáška komplexně představuje hlavní úskalí spojená s využíváním AI v procesu psaní bakalářských, diplomových a dalších závěrečných prací. Pozornost je věnována změně role vyučujícího – tedy jaké nové kompetence od vyučujících vyžaduje aktivity studentů s AI, jaké kroky by měl učitel podniknout pro prevenci zneužití a ochranu akademické integrity a jak správně komunikovat pravidla i důsledky případného porušení.

V druhé části přednáška rozebírá hranici mezi legálním a nelegálním využitím AI: co je inspirace, co už je nedovolená nápověda a kde se nachází hranice originality. Ukážeme si konkrétní techniky, jak lze AI efektivně využít ke generování nápadů, návrhům struktury práce či k formulaci témat, bez narušení samostatné práce studenta. Důraz bude kladen na správné citování AI nástrojů a možnosti dohledání původu textu. Diskutovány budou i nové formy plagiátorství a dostupnost softwarových nástrojů pro detekci AI-generovaného obsahu, včetně jejich omezení.

Přednáška se zaměří i na etické a metodologické aspekty: Jak lze ve spolupráci se studenty nastavit užívání AI pro rozvoj jejich dovedností a kritického myšlení místo prostého nahrazování vlastní práce? Jak změnit zadávání a hodnocení závěrečných prací v éře AI? Budeme hledat odpovědi na otázky, jak motivovat studenty nejen k exaktnímu zvládnutí tématu, ale také k eticky odpovědnému přístupu k novým technologiím.

V závěru si představíme doporučené postupy pro katedry a fakultu: od úpravy studijních řádů a metodických materiálů, přes workshopy a školení pro vyučující, až po návrhy sylabů zohledňujících práci s AI. Cílem přednášky je nejen upozornit na rizika, ale zejména poskytnout konkrétní nástroje a příklady dobré praxe, které umožní všem aktérům efektivně, odpovědně a v souladu s akademickými standardy čelit výzvám spojeným s nástupem AI do akademického prostředí.

Přednáška nabídne konkrétní tipy, doporučení i reálné příklady z praxe, aby každý účastník mohl ihned využít představené nástroje v rámci vlastní výuky. Těšit se můžete na interaktivní ukázky i prostor pro diskusi o výzvách a možnostech, které AI přináší do moderního vzdělávání.

  1. Úvod
    • Kontext – rozvoj generativní AI a velkých jazykových modelů
      • volba vhodného modelu a vhodných nástrojů
      • práce s agenty
    • Dopady na tvorbu závěrečných prací (bakalářské, diplomové, rigorózní)
    • Cíle přednášky – od rizik k dobré praxi
  2. Nová role vyučujícího v éře AI

generování nápadů návrhy struktury formulace témat

3.4. Správné citování AI nástrojů a dohledatelnost původu textu

Lektor: doc. Ing. Petr Koňas, Ph.D.

Místo konání: online v prostředí MS TEAMS

 

 

 


Podat přihlášku

VUT Design

© 2000-2024 Centrum vzdělávání a poradenství VUT 
Sídlo: Purkyňova 464/118, 612 00 Brno

SOUHLASÍM
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.